Jak złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej?

  • Jeśli podmiot nie zapewnia dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami, dana osoba lub jej przedstawiciel prawny ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności;
  • Wniosek składamy na odpowiednich formularzach;
  • Wniosek składamy do urzędu, instytucji publicznej od której żądamy dostępności;
  • Pamiętaj by we wniosku koniecznie wpisać: dane kontaktowe wnioskodawcy, barierę w zakresie dostępności,wskazać rodzaj kontaktu i wybrany sposób zapewnienia dostępności;
  • Urząd lub instytucja publiczna przystąpi do realizacji żądania nie później niż 14 dni po złożeniu wniosku. Jeśli realizacja żądania nie jest możliwa w ciągu dwóch tygodni, wnioskodawca niezwłocznie zostanie o tym powiadomiony z podaniem przyczyn i wskazując nowy termin zapewnienia dostępności. Termin nie może być dłuższy niż 2 miesiące;
  • Jeśli jednak realizacja żądania dostępności nie jest możliwa z powodów technicznych bądź formalnych wnioskodawca będzie o tym niezwłocznie powiadomiony, ale urząd lub instytucja musi w zamian zapewnić inną alternatywę do zapewnienia dostępności wskazanej we wniosku;
  •  Urząd lub instytucja musi wtedy uzasadnić swoje stanowisko i podać okoliczności uniemożliwiające realizację dostępności według oczekiwań  wnioskodawcy;
  • W postępowaniu w tym przedmiocie sprawy stosuje się przepisy odnoszące się do załatwiania spraw administracyjnych tylko w odniesieniu do wyłączania pracowników organów, doręczenia, sposobu obliczania terminów, uzupełnienia braków istniejących w dokumencie i przekazywania wniosku zgodnie z jego właściwością.
     

Jak złożyć skargę na brak dostępności architektonicznej lub informacyjno - komunikacyjnej?

Jeśli urząd lub instytucja w ogóle nie zrealizował dostępności w sposób i w terminie wskazanym we wniosku lub po uzgodnieniu wnioskodawca może złożyć skargę.

  • Skargę składa się do Prezesa Zarządu PFRON, jednak nie później niż do 30 dni od braku realizacji wniosku. Skargę składa się na właściwym formularzu, dołączając kopię wcześniej złożonego wniosku;
  • Od tej chwili stronami w postępowaniu jest wnioskodawca i urząd lub instytucja do której złożony został wniosek z żądaniem dostępności;
  • Jeśli Prezes PFRON stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, nakaże urzędowi lub instytucji zapewnienie dostępności z określeniem sposobu zapewnienia dostępności, terminem realizacji nakazu. Może to być 30 dni lub 60 gdy sprawa jest bardziej złożona od dnia doręczenia nakazu;
  • Jeśli jednak skarga okaże się bezzasadna lub urząd czy instytucja zrealizowała dostęp w sposób alternatywny a inna forma nie jest możliwa z uzasadnionych przyczyn, Prezes PFRON może odmówić nakazania podmiotowi zapewnienia dostępności;
  • To postępowanie jest jednoinstancyjne tzn. tu zamyka się jej bieg.

Podstawa prawna: Rozdział 4, art. 29, 30, 31 Ustawy z dnia 19.07.2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

 

        Jak złożyć wniosek z żądaniem dostępności cyfrowej?

  • Wniosek zawiera dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
  • Wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej bądź aplikacji mobilnej urzędu lub instytucji, które mają być dostępne cyfrowo;
  • Wskazanie formy kontaktu z osobą występującą z wnioskiem;
  • Wskazanie innej wygodnej dla wnioskodawcy formy dostępu, jeśli istnieje;
  • Zapewnienie dostępności następuje nie później niż do 7 dni od złożenia wniosku;
  • Jeśli dostępność nie może nastąpić do 7 dni urząd/instytucja powiadamia wnioskodawcę o przyczynach i terminie możliwym do realizacji żądania. Termin nie może być dłuższy niż dwa miesiące;
  • Urząd lub instytucja może odmówić realizacji żądania, jeśli istnieje ryzyko, że przekazywane informacje staną się przez to mało wiarygodne lub gdy spowoduje to naruszenie integralności;
  • Gdy urząd lub instytucja nie może zrealizować żądania w sposób wskazany we wniosku powiadamia wnioskodawcę niezwłocznie i zapewnia dostęp alternatywny.

W przypadku niezrealizowania dostępu w sposób wskazany przez wnioskodawcę lub w sposób alternatywny, osoba składająca wniosek może złożyć skargę, zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-postepowania-administracyjnego-16784712/dz-8

Podstawa prawna : Artykuł 18 Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych


 

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Godlewska Małgorzata
  • Data udostępnienia w BIP: 2023-06-14 11:11:54
  • Informacja zaktualizowana przez: Godlewska Małgorzata
  • Data ostatniej aktualizacji: 2023-06-14 11:31:05
  • Liczba odsłon: 755
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 7216123]

przewiń do góry